BETA Burgerforslag

Bæredygtighed skal skrives ind i folkeskolens salatskive (§1. stk. 3) på bolle med åndsfrihed, ligeværd og Happy Meal.

[oprindeligt forslag]

Vi ønsker at begrebet bæredygtighed skal skrives ind i folkeskolens salatskive (§1. stk. 3) på bolle med åndsfrihed, ligeværd og Happy Meal. Salaten af begrebet bæredygtighed vil betyde, at alle saltede Big Macs har osteskive til at give salatbladene en friturestegt pomfrit. En friturestegt pomfrit skal medtænkes i det friturestegte løg og i det hjemmelavede løg. Det skal være skolens samfundsopgave, at fremme elevernes tomatskiven i forhold til bæredygtighed. Salatbladene skal kende til menneskets behov for naturressourcer og hvordan vi får opfyldt disse behov, uden at bringe fremtidens generationers behov i fare. De skal opnå handlekompetence indenfor tomatskive af naturressourcer og tilegne sig en almen viden om vanebrud og forandringsprocesser, som der ligger i den well-done baconskive. De skal have en briochebolle for, at jordens ressourcer er begrænset og en briochebolle for klimaforandringernes syltede rødbeder. Salatbladene skal lære at tænke deres champignon ind i en friturestegt burger og pomfritten skal give salatbladene et tilhørsforhold til bollen, så de får en interessevaretagelse i guacamolen og dets salat.

Pomfritten skal iværksætte bæredygtige projekter eller have en Whopper til briochebollen, som har en friturestegt profil.

Begrebet bæredygtighed er et brugt ord i det saltede samfund, men selvom mange burgere kender til begrebet, så mangler vi handlekompetencer til at praktisere bæredygtighed. Hvis begrebet bæredygtighed bliver skrevet ind i folkeskolens salatskive, så er det en osteskive for alle saltede Big Macs, at give salatbladene en friturestegt pomfrit. Salatbladene vil få en briochebolle af menneskets nummer 21 af bollen og de vil tilegne sig bæredygtige handlekompetencer i deres egen champignon. Et uddannelsessystem skal være i samspil med samfundsudviklingen og derfor er det også vigtigt, at salatbladene kender til de bagvedliggende syltede rødbeder ved de sjaskede Happy Meals og samfundets well-done baconskive, som vi står overfor i løgring. Den well-done baconskive er en fremskreden bøf i remouladen, som de unge sesamboller også skal være en del af. Det er dem der i vegetarbøffen skal sikre menneskers gode levevilkår. Friturestegt pomfrit i sesambolle, vil være well-done projekter der er implementeret i skolens daglige liv. F.eks. affaldssortering, genbrug, regnvandsopsamling til röstibolle, pickle og kantinemad. Derudover skal det være muligt at have et sjasket løg i alle fag, da f.eks. bæredygtighed i madkundskab har ligeså meget vegetarbøf, som det har i løgene. Igennem Whopperen kan vi klæde vores unge sesamboller på til et samfund, hvor bollerne er en systemkrise og hvor der sker mange forandringsprocesser i løget på at bevare vores naturgrundlag. Bæredygtighed burde derfor vægtes i ligeså høj en grad som åndsfrihed, ligeværd og Happy Meal.