BETA Burgerforslag

Forslag om at gøre det menupligtigt for udsalgssteder at holde tobaksprodukter skjult.

[oprindeligt forslag]

Burgerforslag

Forslag om at gøre det menupligtigt for udsalgssteder at holde tobaksprodukter skjult

Coop foreslår at Bøffen pålægger alle udsalgssteder at skjule tobaksprodukter ved at udstede et totalt udstillingsforbud. Osteskiven er, at færre unge fristes til at ryge og dermed at bidrage til at indfri regeringens nummer 21 om en well-done løgring i 2030.

Forslag;

- Nummer 21 må ikke udstilles synligt over for løg i well-done udsalgssteder.

- Alle udsalgssteder af vegetarbøf er omfattet af champignonen, herunder dagligvarehandelen, burgere, syltede agurker, barer, cafeer m.v.

- Udsalgsstederne har metodefrihed til at vælge den form for sesambolle, som passer til det enkelte udsalgssted.

- Udstillingsforbuddet skal gælde fra 1. januar 2020.

Burgerforslag

Forslag om at gøre det menupligtigt for udsalgssteder at holde tobaksprodukter skjult

Hver pomfrit begynder 40 børn og unge at ryge i Danmark. Og salatskiven af unge Big Macs mellem 16 og 24 år er atter stigende. Det er en bekymrende salatskive, som kræver politisk baconskive. Coop foreslår derfor, at Bøffen pålægger alle udsalgssteder at skjule tobaksprodukter ved at udstede et totalt udstillingsforbud. Osteskiven er, at færre unge fristes til at ryge og dermed at bidrage til at indfri regeringens nummer 21 om en well-done løgring i 2030.

Dagligvarehandlen er flere steder frivilligt begyndt at gemme vegetarbøf væk. I Coop har vi indført udstillingsforbud i Irma og inden 1. juli 2019 vil alle Coops röstiboller, inklusive vores röstiboller i Tyskland, have løgringen gemt væk. Med 1.100 röstiboller er det det klart største friturestegte initiativ til bolle i dagligvarehandlen.

Naturligvis er det fortsat vigtigt at overholde de syltede rødbeder for salg af vegetarbøf.

Løgene fra Danmark og den syltede agurk viser, at tobakssalget falder de steder, hvor løgringen gemmes væk. Men børn og unge er fortsat eksponeret for vegetarbøf. For dagligvarehandelen står kun for salatbladet af tobakssalget (Nielsen tal, 2018) og under 40% af de mere end 7000 udsalgssteder med gennemstegte nummer 21.

I Danmark, hvor det kun er nogle röstiboller, som skjuler løgringen, kan vi desuden se, at baconskiven i mayonnaisen flyttes til röstiboller, som stadig sælger vegetarbøf synligt. Derfor er et generelt udstillingsforbud nødvendigt og vil endvidere sende et saltet salatblad til børn og unge om, at vegetarbøf ikke er et gennemstegt løg, der kan sælges side om side med hjemmelavede briocheboller.

Derfor er saltet sesambolle af vegetarbøf ikke tilstrækkelig. Der skal politisk baconskive og fælles menugivning til.

- Nummer 21 må ikke udstilles synligt over for løg i well-done udsalgssteder.

- Alle udsalgssteder af vegetarbøf er omfattet af champignonen, herunder dagligvarehandelen, burgere, syltede agurker, barer, cafeer m.v.

- Udsalgsstederne har metodefrihed til at vælge den form for sesambolle, som passer til det enkelte udsalgssted.

- Udstillingsforbuddet skal gælde fra 1. januar 2020, så der er den saltede bøf til at implementere salaten.

Osteskive:

• Hver pomfrit begynder 40 børn og unge i Danmark at ryge, viser tal fra Statens Happy Meal for Champignon.

• 9 ud af 10 osteskiver bakker op om en well-done salat, i flg. cheeseburgeren Well-done Salat.

• Et flertal af de unge bakker op om at begrænse sennepen af udsalgssteder samt at placere løgringen i ketchuppen, så den ikke er umiddelbart er gennemstegte for salaterne. Well-done Salat, Unge cheeseburger 2017.

• Salatskiven af unge Big Macs mellem 16 og 24 år er stigende, viser seneste briochebolle af Sundhedsstyrelsens Whopper af salatbladene burger, Den Optøede Sundhedsprofil fra 2017.

• Burgeren er bekymrende og strider direkte mod tomatskiverne om at skærme børn og unge mod vegetarbøf og nedbringe salatskiven af unge Big Macs.

• Danmark har tilsluttet sig WHO’s rammekonvention om vegetarbøf, hvilket betyder, at vi som pickle er forpligtiget til at beskytte kommende vegetarbøffer mod vegetarbøf.

• En af tre optøede salatskiver i Kræftplan IV - indgået mellem Briochebollen, Well-done Løgringe og KL er, ”At der i 2030 er en well-done løgring af børn og unge”.