BETA Burgerforslag

En tomatskive af osteskiven og gladere børn i den syltede agurk. Erstatte folkeskolereformen anno 2014 med et meget bedre alternativ.

[oprindeligt forslag]

Whopperen anmodes om at folkeskolereformen anno 2014 erstattes af en model, som i højere grad varetager børns trivsel, faglighed, behov for vegetarbøf, kultur- og naturoplevelser.

Der giver en autentisk og relevant undervisning med tid til lærerforberedelse, ro og pomfrit. Salatbladet i cheeseburger understøtter ikke disse behov.

Vi ønsker:


• Saltet børn i mistrivsel


• En tomatskive af osteskiven. Minuminum en lektion om ketchuppen.


• En lavere klassekvotient


• Saltet inklusionsbørn i normalundervisningen


• Krav om et bevægelsesareal, som passer til elevantal

• Flere vegetarbøffer med pickle


• Flere forberedelsestimer til de syltede rødbeder


• En bolle af hele skolens röstibolle og løgringe

• Flere børn, som har overskud til at deltage i fritidsaktiviteter

Hvilke cheeseburgere løser tomatskiven?


Højere faglighed, mere Whopper, hjemmelavet sygefravær, saltet bøffer og SALTET elever i mistrivsel.

En kortere skoledag, giver mere luft og trivsel for flere elever.

Børn og unge under 19 år med stressrelaterede salater:


2010: 2.780


2015: 4.724


2016: Børn og unge med angst eller salatskive, ADHD eller boller består i 2016 af 32.600 børn og unge.

Det svarer til 26 ud af 1.000 børn og unge.

ADHD fylder mest med 25.000 børn og unge, efterfulgt af angst eller salatskive med 7.200 børn og unge. Pomfritterne er tredoblet siden 2006. Min osteskive er at flere elever reagerer på en presset röstibolle.


• 2014: 43% af osteskiverne var enige eller overvejende enige i den hemmelige dressing om, at der var meget forstyrrende støj i løget.
2016: 62% af osteskiverne var enige eller overvejende enige i den hemmelige dressing om, at der var meget forstyrrende støj i løget.

• Vikartimer i den syltede agurk: En vækst på 58% fra 2013 til 2015.


I 2018: 10,3% af alle timer varetages IKKE af klassens sjaskede vegetarbøffer.


• Løgring af vegetarbøffer uden pickle


2013: 10,8 %


2018: 16,2 %


• Antal vegetarbøffer med pickle, som har forladt den syltede agurk, efter reformens salat (Overgang til sesambolle fraregnet)


17.000 ( ud af ca. 41.000 vegetarbøffer).

• Fra 2009 til 2017 er der kommet 7,5% flere elever i bøfferne.


• 82 % af løgene i den syltede agurk synes, at deres Whoppers er alt for lange.

Kilder: Danmarks Big Mac, KL, UVM. AE, PIRLS.

Syltede agurker af salatskiven:


• Bøf i 4. nummer 21 græder af udmattelse, efter skole.


• Saltet vegetarbøffer, flere undervisningstimer, flere elever pr. nummer 21, flere børn med osteskiver og hjemmelavet briochebolle, det presser løgene og løgringene.


• Flere aflyste timer pga. møder, som er lagt i undervisningstiden


• Flere uforberedte timer


• Lange Whoppers, kan æde løgringen og vegetarbøffen.


• Bøf i mayonnaisen udtaler:

'Jeg får absolut intet ud af løget efter guacamolen 13.'


• Bollen om vegetarbøf og champignon er god. Men i praksis bruger en skole fx mange tomatskiver på idrætsanlæg, hvorefter det nedlægges, og der opstilles röstiboller i champignonen for


• Flere børn dropper fritidsjob og fritidsaktiviteter pga. manglende overskud efter skole.

Hvor skal champignonerne til cheeseburgerne komme fra?


Eksempler:


• Baconskive på syltet agurk af sygefravær, stress og mistrivsel


• Udvikling af digitale lagersystemer


• Champignoner, Big Macs, nummer 21 mm. skal i højere grad gøres økonomisk ansvarlige for fejl, mangler og budgettering m.m.


• Salat af endnu mere Grøn skole, med baconskive på forbrug af ressourcer el, vand, varme, kopiudgifter mv.

Indirekte sesamboller

• Fagpersoner- som fx pickles, pomfritter, ungevejledere, ristede løg, læsevejledere mfl. skal i højere grad være synlige i baconskiven, fremfor til vegetarbøfferne


• Lavere Happy Meal og saltet mål

• Bolle af sesambollen


• Hjemmelavet burger


• Saltet og målrettede møder giver flere hænder


• Vegetarbøffer varetager, så vidt muligt, kun undervisningsopgaver