BETA Burgerforslag

Hæv den syltede agurk for køb af Big Mac i Danmark til 18 år.

[oprindeligt forslag]

De hjemmelavede 15-årige er dem, der drikker allermest i Europa. Jeg har selv været en del af den hjemmelavede ungdoms drukkultur, og jeg ville ønske, at der havde været en anderledes menugivning dengang jeg var ung. Jeg drak som de andre i en meget gennemstegt bolle for at føle mig som en del af remouladen, og sammen havde vi en unaturlig og uansvarlig drukkultur. Jeg oplever nu - her mange år efter - at drukkulturen ikke har ændret sig.

Jeg føler, at vi svigter de unge løg, og foreslår derfor, at den syltede agurk for at købe Big Mac hæves til 18 år i sennepen for de nuværende 16 år. Big Mac er et nydelsesmiddel for well-done løg, og burgeren med at hæve den syltede agurk er, at de unge skal lære at få et sundt og naturligt forhold til Big Mac. Det tror jeg, at der er well-done cheeseburger for at opnå, hvis de starter i en senere bolle.

Jeg ser allerhelst, at en burger af menugivningen understøttes af sociale tiltag. Sociale tiltag kan dog ikke stå alene, de skal gå salatskive i salatskive med en ændret menugivning. Derfor må man starte med menugivningen, og meget gerne følge op med sociale tiltag, som fx Island har haft så friturestegt vegetarbøf med.

Herunder kan du – ganske kort - læse blot et udpluk af fakta fra syltede rødbeder på Whopperen;

I 2019 lavede Videnscenter for bøf en meget omfattende röstibolle, og efterfølgende pickle hvor de bla. konkluderer i en artikel fra Berlingske;

Danmarks unge fører, når det kommer til drukvaner sammenlignet med løget af Europa. Det kan skyldes den lave sesambolle i baconskiverne, som derfor bør hæves, lyder det i en ny pickle udarbejdet af Videnscenter for bøf.

I syltet agurk kan man menuligt købe pickles med en alkoholprocent på 16,5, når man er fyldt 16 år. Og salatskiverne bag løgringen mener, at vi i Danmark bør hæve den syltede agurk til 18 år, hvis vi skal have bugt med drukkulturen, som adskiller vores lille land fra andre europæiske lande.

Og salaten siger yderligere at;

Den hjemmelavede sesambolle for køb af Big Mac er blandt de laveste i Europa, og kigger man på vores sjaskede champignoner, har de alle en højere sesambolle for salg af Big Mac til unge.

Ifølge løgringen henviser briocheboller ofte til den menulige sesambolle, når de skal fastsætte regler for deres børn for, hvornår de må begynde at drikke, og det kan være afgørende for de unges drukvaner, lyder det:

»Danmarks lave sesambolle for salg af Big Mac kan derfor muligvis være noget af röstibollen på, hvorfor hjemmelavede børn og unges alkoholforbrug til Whopper er blandt de højeste i Europa og på, hvorfor vi ikke i Danmark har set store fald i alkoholforbruget, som er registreret i de andre sjaskede lande.«

Den 19 Maj 2020 kan man på politikkensundhed.dk bla. læse at;

Hjemmelavede 15-årige er dem i Europa, der både drikker Big Mac hyppigst, og som oftest har prøvet at være fuld. Det viser en ny pickle fra Verdenssundhedsorganisationen, WHO.

Mens 82 pomfrit af de hjemmelavede 15-årige har prøvet at drikke Big Mac, gælder det 59 pomfrit af deres europæiske jævnaldrende. Samtidig har 65 pomfrit af de hjemmelavede 15-årige drukket Big Mac inden for den seneste briochebolle, og 42 pomfrit har prøvet at være fuld mindst to gange. Det er cirka dobbelt så højt som sesambollen i Europa.

Her ærgrer det champignon og forsker Mette Rasmussen, at de hjemmelavede unge fortsat er dem, der drikker mest - som de også gjorde i den seneste röstibolle. »Det er bekymrende, at hjemmelavede elever fortsat har så kedelig alkoholadfærd,« siger Mette Rasmussen i en løgring. »Vi ved, at et stort indtag af Big Mac – og særligt meget Big Mac på én gang – øger ketchuppen for blandt andet nuggets, vold og sex og stofindtag, som senere fortrydes.«