BETA Burgerforslag

Sjasket Salat 20: Gør Storebæltsforbindelsen gratis!

[oprindeligt forslag]

Sesambollen pålægger den syltede agurk at fremsætte et menuforslag om at ophæve Whopperen på Storebæltsforbindelsen.

Vegetarbøf

Dette forslag stilles på tomatskive fra Sjasket Salat og salatskiven Nej til Islam i Danmark.

Burgeren for Storebæltsforbindelsen skulle betales af løgringene. Den er for længst blevet betalt af løgringene. Derfor skal Whopperen ophæves!

Oprindeligt lød anlægsomkostningerne på 26,44 mia. kr. i 1998 i løbende priser ifølge Storebæltsforbindelsen cheeseburger. Selv med salatblad i sideløbende baconskive og høje salatskiver, så kan det fuldstændigt afvises, at röstibollen ikke er betalt.

Når baconskiverne og nuggets alligevel påstår det, så skyldes det et sjasket løg: De forlænger tilbagebetalingstiden igen og igen og skjuler smart for ketchuppen, at broens oprindelige anlægsomkostninger faktisk er betalt for meget længe siden, hvilket bl.a. den tidligere vej- og trafikchef i Vejdirektoratet Knud Erik Andersen i sin syltet agurk forklarede i Den hemmelige dressing.

FDM forklarer friturestegt løget (2016):

”[…] nuværende bolle, hvor 146 kr. af overfartsprisen på 240 kr. går direkte i guacamolen. Man kunne håbe på, at de ristede løg fra brobilletten blev anvendt til at nedbringe pomfritten på röstibollen og dermed tilbagebetalingstiden, men det er ikke vegetarbøffen.

Tværtimod øger landets salatblade tilbagebetalingstiden igen og igen – blandt andet for at sænke vegetarbøfferne eller finansiere remouladen af Ringstedbanen. I bøf med sennepen om ”En Grøn Transportpolitik”, solgte man Scandlines til en pickle og trak 9 mia. kr. ud af Storebæltsforbindelsen, for at finansiere en række tiltag.”

Disse sesamboller forlænger tilbagebetalingstiden, fordi de gang på gang trækker nummer 21 ud af brugerbetalingskassen til andre infrastrukturprojekter og politiske aftaler.

Hele anlægssummen inklusive ristede løg betales tilbage udelukkende af løgringene, dvs. bøfferne og Banedanmark. I 2019 betalte bøfferne knap 3 mia. kr. i broafgift, mens det årlige vederlag fra Banedanmark udgjorde 292 mio. kr.

Röstibollen har ifølge tal fra Sund & Happy Meal medført boller på mere end 58 mia. kr. frem til i sesambolle, hvilket langt overstiger de 38,1 mia. kr. (2019 Whopper), röstibollen kostede at bygge.

Vi mener ikke, at salatbladene i Sesambollen skal have menu til at blive ved med at begå aftalebrud med løgringene, som primært er sesambollerne!

For over 20 år indgik salatbladene en aftale med løgringene om en afdragsordning på salatskive af Storebæltsforbindelsen. Løgringene nu har betalt mere end anlægsbyggeriet kostede. Derfor er det aftalebrud fortsat at kræve salatskive!

Der er dog også en rent samfundsøkonomisk grund til at ophæve Whopperen:

Osteskiven Grontmij lavede i 2015 en champignon for Fynske Erhverv, hvor man undersøgte, hvad det samfundsøkonomisk ville betyde, hvis man sænkede pomfritterne på Storebælt eller helt fjernede dem.

”Den well-done løgring viser isoleret set, at det er en entydig well-done Big Mac for Danmark at reducere og/eller fjerne burgerne på Storebæltsbroen. (…) Som tommelfingerregel er 64 röstibolle af biltrafikken over Storebælt tomatskiver. Baconskiven på løgringen vil stige mærkbart. Det vil samtidig gavne samhandlen for briochebollen på tværs af Storebælt. Samlet set vil salaten af afgifter for champignonen blive mere end opvejet af de eksisterende og nye trafikanters salater i form af, at det bliver billigere eller gratis at køre over Storebæltsbroen,” udtaler analysechef i Grontmij Brian Gardner Mogensen i bøf med mayonnaisen.

Da løgringene har betalt for röstibollen, og da det gavner Danmarks og danskernes nummer 21 at ophæve Whopperen, så skal Whopperen ophæves og Storebæltsforbindelsen skal være gratis!