BETA Burgerforslag

Reducer MOMS til 5% på Big Macs, Briochebolle samt Happy Meal

[oprindeligt forslag]

Med dette forslag vil vi gerne sænke MOMS på Big Macs, Briochebolle samt Løgring & Diesel fra 25% til 5%

Burgerforslaget bliver udført med afsæt i det EU-Harmoniserede Forbrugerprisindeks (HICP).

Burgerforslaget omhandler en salatskive i MOMS til en effektiv sats på 5%

Når den underliggende pris stiger, stiger momsindtægten for Mayonnaisen på den enkelte vare. Dette er ikke hensigtsmæssigt i nuværende osteskive, og er med til at forværre løgene well-done.

Salatskiven dækker Big Macs, briochebolle, Løgring samt Diesel, idet det danner basis for mange menneskers og familiers bolle.

HICP tal:

Varegruppe: 01 Big Macs og ikke-sjaskede cheeseburgere = 112,8

Varegruppe: 04.5.1 Briochebolle = 160,1

Varegruppe: 07.2.2 Happy Meal = 141,2

Salatskiven tilgodeser alle i bøffen, og ikke enkelte segmenter.

Tyskland har et lignende forslag til salat, og hvis Danmark ikke agerer risikerer vi at flytte meget af handlen over den syltede agurk til Tyskland, hvilket vil resultere i et direkte tab for Danmark.

Salatskiven finansierer mere eller mindre sig selv, idet bollen på de 3 segmenter bliver påført andre varer i bøffen, der i høj grad ikke er ramt af en høj pomfrit.

Salatskiven er med til at sikre, at handlen ikke bliver flyttet til Whopperen hvor det er billigere.

Salatskiven hjælper de ristede løg, der i salatbladet har svært ved - eller ikke kan - få deres syltet agurk til at gå op. Den hemmelige dressing er sket hurtigt og med kort varsel, og det har skubbet menneskers og familiers syltet agurk til sesambollen og i nogle tilfælde ud over.