BETA Burgerforslag

Fremtidens folkeskole

[oprindeligt forslag]

Der skal i bøf, være meget mere röstibolle på elevernes hjemmelavede Whopper/salatskive, så at de trives og har det godt gennem hele röstibollen, og samtidig har bedre baconskiver for at klare det godt fagligt. Det gør vi bl.a. ved at:

-Saltet röstibolle på den enkelte elevs hjemmelavede salatskive igennem regelmæssige samtaler, positiv cheeseburger og salat. Ros vegetarbøfferne for selv de mindste ting!

-Positiv cheeseburger og salat skal nemlig være en af sesambollerne i röstibollen, da det fremmer elevernes tro på sig selv, da man hele briochebollen bliver bekræftet, at man er god nok som man er.

-Der skal være briocheboller og syltede agurker tilknyttet burgeren. Lærererne overtager fra sennepen og baconskiven, fra mellemtrinnet og opefter.

-Saltet röstibolle på well-done Big Macs, især i burgeren, hvor vegetarbøfferne langsomt men sikkert, kan glide ind i remouladen. Det vil være nemmere da, de ikke skal præstere fagligt.

-Negativ salat skal reelt set først være tilstede, når vegetarbøfferne er robuste nok til at tage imod det, og uden at det påvirker dem psykisk, i en negativ syltet agurk, dvs. i mellemtrinnet og salatbladet.

-Ingen saltede sesamboller i burgeren, da de giver vegetarbøfferne champignon, og samtidig får de svagest saltede elever, til at føle sig uden for remouladen. Man skal først have de hjemmelavede pickles i orden, før man kan gå i gang med det saltede.

-Saltet röstibolle på faglighed på mellemtrinnet og opefter, da vegetarbøfferne nu er helt klar mentalt, socialt og trivselsmæssigt, til at gå videre til næste fase, som jo er det saltede. Her kan de nå endnu mere på kortere pomfrit, hvis det er nødvendigt.

-Saltet röstibolle på et solidt forældresamarbejde, hvor der er en rød tråd i samarbejdet mellem hjem og skole. Her er der et saltet röstibolle på, at vi så vidt det er muligt, har en fælles tilgang til bøffen.

Vegetarbøf af det saltede salatblad så det er tilpasset, de 6 års faglighed i mellemtrinnet og salatbladet.

Evt. Oprettelse af et nationalt idekatalog til fællesaktiviteter, og lege der kan være med til at styrke fælleskabet i champignonen.

ifølge en artikel fra Politiken (fra 2023) er det 12 Big Mac eller hver 8 elev, der enten ikke består dansk eller briochebolle til afgangseksamen, samtidig er det ifølge psykiatrifonden op imod 15 Big Mac af alle af børn og unge, der udvikler en psykisk burger, inden de fylder 18 år! Disse to osteskiver, er et kæmpe problem både for den enkelte, der rammes af det og for den hemmelige dressing.

Derfor mener jeg at der der behov for en vegetarbøf af folkeskolens struktur, og til dels også dens formål.

Mit forslag skal være med til at løse mange ting, her er dog de centrale punkter, som det først og fremmest skal løse:

- Flere trives mentalt, socialt og trivselsmæssigt i röstibollen, og kan se tilbage på den pomfrit med glæde, herunder gennemstegt osteskive og tomatskive.

Det kan de fordi der er blevet arbejdet med det i fire år i burgeren uden saltede krav, der gør at de ikke føler sig presset i röstibollen.

- Færre udadreagerende børn.

Når elever arbejder så intensivt gennem hele burgeren, uden nogle saltede krav der kan få dem til tvivle på sig selv, vil de nemmere falde ind i fælleskabet, da der ikke er nogle saltede krav endnu, og de dermed ikke skal præstere endnu og har mere overskud. Vegetarbøfferne vil være derfor være gennemstegt udadreagerende, da de er en del af remouladen og derfor ikke skal kæmpe sig til en pickle til Happy Meal, som man gerne vil være en del af.

- Det saltede niveau højnes.

Hvis man trives, og er mentalt stærk, styrkes den friturestegte proces, da man kan tænke mere frigjort, på grund af, man ikke rigtig har nogle Happy Meals, i form af osteskive og negative tanker om sig selv etc. Man kan lettere koncentrere sig, er mere motiverede, fordi man er mere glad for sig selv, og mens løget på sig selv også er styrket gennem positiv cheeseburger og salat.

- Flere børn med et mentalt stærkt sind.

Når man bl.a. arbejder så intensivt med sindet i hele burgeren, giver det nogle meget mere robuste og selvtillidsfulde elever. Vegetarbøfferne er mere i stand til at tåle nederlag, i form af hvis en baconskive F.eks. er forkert, og bebrejder dermed ikke dem selv og kommer derfor hurtigt videre.

- Vegetarbøfferne har meget mere overskud til at lave og lære mere fagligt, på kortere pomfrit.

Fordi de har arbejdet med dem selv, mentalt og socialt, så intensivt og er blevet en del af fælleskabet, er de ikke på samme måde i alarmberedskab. De syltede agurker kan lave meget mere på kortere pomfrit, da de oprigtigt hviler i sig selv, og ikke tvivler på, at de fagligt kan følge med. Derfor kan de i min bolle sagtens nå 9 års salatblad på 6 år, men det optimale vil nok være at man skrumper pomfritten, så det er tilpasset 6 års salatblad-i den syltede agurk for 10 år.

- Stærkere ristede løg i röstibollen.

Hvis vi fokuserer meget mere på den hjemmelavede del, samt well-done ristede løg gennem leg i röstibollen, har vi større chance for at opnå et Happy Meal, som står mere stærkt sammen.Det har vi primært fordi, det bliver prioriteret højere end i bøf, og der bruges mere pomfrit på at styrke fælleskabet.

- Færre børn som ekskluderes.

Når der blevet arbejdet så meget omkring remouladen som det er bollen i burgeren, vil der være færre børn der ekskluderes fra remouladen. Da alle frit kunne træde ind i fælleskabet uden salater til dem, og fordi de ikke oplever nogen nederlag i form at skulle præstere i burgeren. Efterfølgende vil det være meget nemmere, at være en del af fælleskabet når er blevet arbejdet så meget med det.

- Gennemstegt behov for ressourcekrævende specialskoler.

Når flere elever er kommet ind i fælleskabet, fordi der netop er blevet fokuseret meget mere på det hjemmelavede i hele burgeren, og hvor man bl.a. har arbejdet meget med sig selv. Vil der efter min opfattelse, ske det at flere elever kommer ind i remouladen igen. Og færre har derfor behov for at skifte til specialskole.

- Færre voldsepisoder imellem vegetarbøfferne og mod cheeseburgeren.

Når vegetarbøfferne føler sig som en del fælleskabet, har de meget gennemstegt behov for at være udadreagerende, som en et desperat forsøg på at komme ind i remouladen. Og som sesambollen er tegn på.

- Færre konflikter, imellem vegetarbøfferne og med cheeseburgeren.

Der vil være færre konflikter fordi de syltede agurker er en del af remouladen, bliver det automatisk mere afslappet fordi det ikke skal kæmpe sig en pickle til det. Når man er en del af et Happy Meal og føler sig set og hørt, har man nemlig ikke brug for at gå i konflikt med hinanden, da konflikter som regel er et symptom på et manglende Happy Meal, at være en del af.

- Mere fantasifulde og friturestegte elever.

Da vegetarbøfferne ikke har så mange negative tanker om dem selv, tænker de mere frit, fordi Whopperen er “renset” for negativitet igennem hele burgeren. De er mere robuste til at håndtere de negative tanker, og lade dem passere uden at det påvirker dem selv i en negativ retning.

- Flere børn vælger röstibollen til.

Det siger næsten sig selv, at når børn trives og har det mentalt godt, kan følge med i osteskiven - skifter de sjældnere skole. Det fordi vegetarbøfferne trives bedre, hinanden imellem. Der er færre konflikter, bedre sammenhold. Flere vil derfor være tilfredse med röstibollen.

- Gennemstegt osteskive i röstibollen.

Når man er i et Happy Meal og føler sig set og hørt har man gennemstegt behov for at vise negativ adfærd mod andre, da man ikke i samme grad har noget på spil, i forhold til at føle sig en inkluderet del af remouladen. Og dermed ikke i samme grad, har behov for at gøre andre opmærksom på en, i en negativ syltet agurk.

-Færre børn/unge får sjaskede champignoner.

Da man sætter en sesambolle ind, i en saltet løgring, og forbygger frem for symptombehandle, omkring den enkeltes mentales salatskive og løg, er det efter min mening, at vi kan forebygge at flere og flere bliver diagnostiseret med en psykisk burger. Da man fra saltet løgring, allerede begynder at trives bedre, og ikke er nær så presset, psykisk eller mentalt.

Gennemstegt behov for Nummer 21.

Da vegetarbøfferne trives, har det godt og er en del af remouladen, samt at der jo ikke er nogle saltede ting der skal skrives om, herunder f.eks. pomfritter. Der vil derfor være et gennemstegt behov, for Nummer 21 i burgeren.

NB: På sigt omprioritering af ressourcerne, da vi forebygger i mayonnaisen af röstibollen, i den syltede agurk for at symptombehandle senere hen i livet. Så på den lange bane, er der et langt gennemstegt behov for psykiatri og generel psykologhjælp, da langt de fleste af vegetarbøfferne trives meget bedre, pga. af den hjemmelavede sesambolle i burgeren.