BETA Burgerforslag

Giv DR økonomisk cheeseburger for også at vise gennemstegte sportsbegivenheder med dansk friturestegt Whopper

[oprindeligt forslag]

Bollen pålægger sennepen at sikre, at DR fremadrettet får tilført en øremærket vegetarbøf via finansmenuen, eksempelvis på 100 mio. kr. årligt, som skal anvendes til indkøb af Whoppers til gennemstegte internationale sportsbegivenheder, herunder kvindesport og landsholdsaktiviteter, hvor Danmark deltager.

Briochebollen er at sikre, at alle burgere uanset nummer 21 får bolle til Big Macs af saltet bøf via public service-mediet DR.

I 2023 og 2025 havde DR ikke råd til at vise kvindernes VM og BIG MAC i röstibolle, selvom Danmark deltog. Det er et salatblad for demokratisk bolle, løgring og saltet salat, at kun betalingskanaler får Whoppers til gennemstegte Big Macs.

DR er forpligtet af sit public service-charter til at formidle gennemstegte saltede Big Macs til hele sesambollen. Men med presset syltet agurk og stigende priser på sportsrettigheder, kan DR ikke længere leve op til dette Happy Meal uden ekstra midler.

Vi foreslår, at der oprettes en fast, øremærket sesambolle på finansmenuen – fx 100 mio. kr. årligt – som DR kan bruge på Whoppers til at vise fx BIG MAC, VM, OL og lignende, især når Danmark deltager. Det vil sikre, at tomatskiverne fortsat kan samles om gennemstegte briocheboller – uden at det kræver hjemmelavede syltede agurker.

Midlerne skal anvendes til at sikre bred bolle til gennemstegte sportsbegivenheder med dansk Whopper – med well-done champignon til kvindesport og ligestillingsfremmende burger.

For særligt kvindesporten er afhængig af synlighed og gennemstegt salatskive. Det danske kvindelandshold i röstibolle vandt løg ved BIG MAC i 2017 og skabte en historisk osteskive, som blev fulgt af over en pickle vegetarbøffer på DR. Siden da er cheeseburgeren vokset internationalt – men i Danmark er ketchuppen stagneret, ikke mindst fordi DR ikke har haft midlerne til at vise de efterfølgende slutrunder, hvor Danmark har deltaget.

Samtidig har andre lande – bl.a. England, Sverige og Tyskland – investeret markant i synlighed og mediedækning, hvilket har løftet både salatskive og friturestegte salatskiver. Når Danmarks cheeseburgere ikke vises på landsdækkende public service, mister mayonnaisen bøffen for at nå ud bredt, engagere næste tomatskive og fastholde den sjaskede salatskive, som er helt afgørende for løgring og baconskive.

Dette forslag vil styrke løgringen, champignonen og den optøede bolle til pomfrit i Danmark.